Κριτική
στην εγκύκλιο του ΕΦΚΑ: 14/2025
Στις 11.07.2025 ο ΕΦΚΑ εξέδωσε την εγκύκλιο:
14/2025 - Δυνατότητα παράτασης
προθεσμιών υποβολής ασφαλιστικών δηλώσεων και καταστάσεων, σε περίπτωση
ασθένειας, τοκετού ή θανάτου λογιστή φοροτεχνικού.
Σκοπός της είναι ο καθορισμός των
λεπτομερειών σχετικά με την διαδικασία που θα ακολουθείται ώστε να δίνεται
παράταση στις ασφαλιστικές υποχρεώσεις και έρχεται σε συνέχεια της Α.1065/2025
στα πλαίσια της υλοποίησης όσων προβλέπονται με το άρθρο 67 του 5042/2023 για
την δυνατότητα παράτασης των προθεσμιών για φορολογικές και ασφαλιστικές
υποχρεώσεις σε περιπτώσεις ασθένειας με νοσηλείας άνω των τριών ημερών, τοκετού
η θανάτου.
Βάσει την εγκυκλίου αυτής σε τέτοιες
περιπτώσεις μια επιχείρηση θα μπορεί να κερδίσει πίστωση χρόνου για την
εκπλήρωση των εξής υποχρεώσεων της:
α. Υποβολής Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης
(Α.Π.Δ.) e-Ε.Φ.Κ.Α. ή
αναλυτικών καταστάσεων εισφορών για τους λοιπούς φορείς ασφάλισης,
β. Καταβολής των αντίστοιχων τρεχουσών
ασφαλιστικών εισφορών,
γ. Υποβολή αίτησης για υπαγωγή σε καθεστώς
ρύθμισης ασφαλιστικών οφειλών και καταβολής δόσεων ρύθμισης,
δ. Υποβολής στοιχείων από την πλευρά του
εργοδότη για την εξέταση αιτημάτων των ασφαλισμένων για τη λήψη παροχών
(επίδομα ασθενείας, επίδομα μητρότητας),
ε. Γνωστοποίηση μεταβολών στα στοιχεία του
εργοδότη.
Ο χρόνος που θα μπορεί να κερδίσει θα είναι:
α) Σε περίπτωση νοσηλείας έως 30 ημέρες:
μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από το εξιτήριο
β) Σε περίπτωση νοσηλείας άνω των 30
ημερών: Μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα
από τον μήνα εντός του οποίου συμπληρώθηκαν 30 ημέρες νοσηλείας.
Κατά την άποψη του γράφοντος η εγκύκλιος αυτή
είναι αρκετά ελλιπής. Αφήνοντας στην την μικρή χρονική διάρκεια της παράτασης
και ότι ο περιορισμός της νοσηλείας τριών ημερών δεν καλύπτει το μεγαλύτερο
ποσοστό των περιπτώσεων που ένας λογιστής μπορεί να καταστεί για κάποιο
διάστημα ανίκανος να παρέχει τις υπηρεσίες του, σκοπός του κειμένου είναι να
επικεντρωθεί στην απόδειξη της επαγγελματικής σχέσης μεταξύ επιχείρησης και
λογιστή.
Πιο συγκεκριμένα ως κριτήριο για την απόδειξη
ότι ο λογιστής που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ασφαλιστικές υποχρεώσεις
είναι όντως ο λογιστής της επιχείρησης η εγκύκλιος αναφέρει ότι θα απαιτείται:
«η προσκόμιση της εκτύπωσης από την ψηφιακή πύλη myAADE στην επιλογή Μητρώο και
Επικοινωνία/Βεβαίωση Εξουσιοδότησης της σχετικής εξουσιοδότησης προς τον
λογιστή-φοροτεχνικό, ώστε να αποδεικνύεται ότι ήταν ήδη κατά τον προηγούμενο
μήνα της ημερομηνίας εισαγωγής του στο νοσοκομείο και παραμένει
εξουσιοδοτημένος, σύμφωνα με τα στοιχεία αυτής».
Δηλαδή με απλά λόγια έρχεται ο ΕΦΚΑ και
λέει στην επιχείρηση: Για να μου αποδέιξεις ότι ο λογιστής αυτός ήταν εκείνος
που σου κρατούσε τα εργατικά, απέδειξε μου ότι τον είχες εξουσιοδοτήσει για τα
φορολογικά….
Είναι προφανές ακόμα για όσους δεν είναι
λογιστές ότι η διάταξη αυτή στερείται λογικής και εγείρει ερωτήματα για το κατά
πόσο τα άτομα που την έγραψαν είναι γνώστες των λειτουργιών ενός λογιστηρίου
και του περιεχομένου των εξουσιοδοτήσεων. Οι κυριότεροι λόγοι είναι οι εξής:
- Εσφαλμένα κριτήρια απόδειξης επαγγελματικής
σχέσης: Δεν γίνεται να ορίζεται ως κριτήριο η εξουσιοδότηση στο taxis και
να αγνοούνται πολύ ισχυρότερα κριτήρια απόδειξης της συνεργασίας της
επιχείρησης με το λογιστήριο όπως η προγενέστερη έκδοση τιμολογίων παροχής
σχετικών υπηρεσιών και η ύπαρξη ιδιωτικού συμφωνητικού.
- Πλήθος διαφορετικών εξουσιοδοτήσεων: Στο taxis υπάρχουν
πολλές εξουσιοδοτήσεις που καλύπτουν διάφορες εργασίες, η εγκύκλιος δεν
διευκρινίζει ποια ή ποιες εξουσιοδοτήσεις πρέπει να έχουν δοθεί προς τον
λογιστή – φοροτεχνικό. Αν για παράδειγμα κάποιος έχει εξουσιοδοτηθεί για
διαχείριση μισθώσεων κατά πόσο είναι καλυμμένη η επιχείρηση για μη
εμπρόθεσμη ανταπόκριση στις ασφαλιστικές της υποχρεώσεις;
- Διαχωρισμός αρμοδιοτήτων: Τέλος, πολλές
εταιρείες αναθέτουν λογιστική τήρηση σε ένα γραφείο και την μισθοδοσία σε κάποιο
άλλο ή μπορεί να υπάρχει εσωτερικός συνεργάτης για την λογιστική τήρηση
και εξωτερικός συνεργάτης για τα εργατικά.
Κλείνοντας, να πω ότι ο ρόλος μιας εγκυκλίου
είναι να διευκρινίσει της όποιες απορίες έχουν προκύψει και να καθορίσει με
σαφήνεια της διαδικασίες, κάτι σε που σε καμία περίπτωση δεν συμβαίνει με την
συγκεκριμένη. Είναι εμφανές ότι χρήζει βελτίωσης καθώς αγνοεί την φύση των
εξουσιοδοτήσεων στο taxis και την πληθώρα σχημάτων με τους οποίους μπορεί να
οργανώνεται η τήρηση των βιβλίων και της μισθοδοσίας σε μια επιχείρηση.
Επιπλέον κινείται σε μια λογική του “να γράφονται οι εγκύκλιοι στο πόδι” κάτι
πολύ επιβαρυντικό για τις επιχειρήσεις, καθώς αυτές περιμένουν την εγκύκλιο για
να δουν πως θα δουλέψουνε.
Χουλιάρας Δημήτριος
Λογιστής - Οικονομολόγος, MSc
Σχολιάστε εδώ
για να σχολιάσετε το παραπάνω θέμα πρέπει να εισέλθετε