Με συνέπεια και Ανεξάρτητο λόγο Κινούμαστε Δυναμικά

Για ένα Απαλλαγμένο απο κομματικές εξαρτήσεις ΟΕΕ

Για την Αναβάθμιση της Οικονομικής Επιστήμης

Για Επαγελματική Αξιοπρέπεια

Μέτρα... χωρίς σταθμά για την απασχόληση

Εξι παραδείγματα δράσεων της ΔΥΠΑ για τους άνεργους, τους εργαζόμενους και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών, που... δεν θα συναντηθούν ποτέ με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης ● Δεκάδες εκατομμύρια χάνονται, δεκάδες έργα ματαιώνονται ή τροποποιούνται με αδιαφανή τρόπο

«HΔΥΠΑ έχει ήδη υλοποιήσει έργα άνω του 1,9 δισ. ευρώ μέσω Ταμείου Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ και τακτικού προϋπολογισμού, που υποστηρίζουν άμεσα ανέργους, επιχειρήσεις και νέες δεξιότητες». Αυτό ανέφερε μεταξύ άλλων η ΔΥΠΑ στη «διευκρινιστική απάντηση» στο πρωτοσέλιδο της «Εφ.Συν.» (8/12/2025, «Φέσι 10 δισ. του ΕΦΚΑ στη ΔΥΠΑ»), για εισφορές προς το ΙΚΑ υπέρ πρώην ΟΑΕΔ-ΔΥΠΑ που δεν της αποδόθηκαν ποτέ.

Πολλά, πράγματι, τα λεφτά -εγχώρια και ευρωπαϊκά- προς τη ΔΥΠΑ. Το μεγαλύτερο μέρος από τα προαναφερόμενα 1,9 δισ. ευρώ προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ποια είναι η πραγματική συμβολή των χρημάτων αυτών στην ενίσχυση της απασχόλησης; Η «μαύρη λίστα» που παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ. Παύλος Γερουλάνος, με 135 έργα και δράσεις του καταιγιστικά διαφημιζόμενου Σχεδίου «Ελλάδα 2.0», τα οποία υπόκεινται σε διαρκείς αναθεωρήσεις, μετατοπίσεις, απεντάξεις και αντικαταστάσεις από άλλα έργα-γονατογραφήματα για να μη χαθούν πόροι, αποκάλυψε μια αποκαρδιωτική εικόνα και μια «χαμένη αναπτυξιακή ευκαιρία». Και η ΔΥΠΑ κάθε άλλο παρά είναι εξαίρεση αυτού του θλιβερού κανόνα, όπως δείχνουν στοιχεία που επεξεργάστηκαν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων πρώην ΟΑΕΔ, ΟΕΚ, ΟΕΕ (ΠΑΝΣΥΠΟ).

«Μεγάλο μέρος των πόρων δεν απορροφήθηκε, κρίσιμες δράσεις ακυρώθηκαν, δεκάδες εκατομμύρια ευρώ χάθηκαν ή η τύχη τους παραμένει αδιευκρίνιστη», αναφέρουν οι εκπρόσωποι των εργαζομένων (σήμερα αναμένεται αναλυτική ανακοίνωσή τους). Ιδού μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα:

1. Μέτρο 16941 – ΚΠΑ2, με προϋπολογισμό 49,7 εκατ. ευρώ και χρονοδιάγραμμα μέχρι το τέλος του 2025: Τα 118 νέα Κέντρα Προώθησης Απασχόλησης που προέβλεπε το αρχικό σχέδιο με την αναθεώρηση του Ιουλίου μειώθηκαν σε 40 και «η αναδιάρθρωση και επαναπροσδιορισμός του ρόλου τους» κατέληξε μια απλή κτιριακή ανακαίνιση. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε επανασχεδιασμό, νέα επικοινωνιακή στρατηγική, σύστημα ποιοτικού ελέγχου εξυπηρέτησης. Ολα τα υπο-έργα διαγράφτηκαν, άρα ακυρώνεται το μεγαλύτερο μέρος του φυσικού και λειτουργικού αντικειμένου. Αντίθετα, ανέγγιχτα έμειναν τα 471.200 διαφημιστικής δαπάνης για την προβολή του «επανασχεδιασμού» των ΚΠΑ2, που δεν έγινε ποτέ.

2. Μέτρο 16792, μεταρρύθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, με προϋπολογισμό 168,2 εκατ. ευρώ. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε μέχρι τα τέλη 2025: α) Σύστημα ποιοτικού ελέγχου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΚ), β) Επικαιροποίηση των ενοτήτων κατάρτισης των μονάδων επαγγελματικής κατάρτισης, γ) Ολοκλήρωση της ανάπτυξης ψηφιακών μαθημάτων, δ) Αγορά συναφούς εξοπλισμού για εργαστήρια σχολών ΕΕΚ, και ε) Ολοκλήρωση των τομεακών προγραμμάτων κατάρτισης. Με την αναθεώρηση του Ιουλίου τα τρία ενδιάμεσα υπο-έργα (β, γ, δ) ακυρώνονται. Ενώ δεν είναι σαφές τι ποσό χάνεται με την απένταξη αυτών των έργων, στο Μέτρο έχει ενταχθεί το έργο «Οριζόντια Αξιολόγηση Προγραμμάτων Κατάρτισης», προϋπολογισμού 260.400 ευρώ.

3. Μέτρο 16913, νέα στρατηγική για τη διά βίου μάθηση, προϋπολογισμός 302,7 εκατ. ευρώ. Προέβλεπε μέχρι το τέλος του έτους κατάρτιση στα πεδία των ψηφιακών και πράσινων δεξιοτήτων και του οικονομικού εγγραμματισμού για 500.000 συμμετέχοντες (άνεργοι, εργαζόμενοι με υστέρηση κατάρτισης ή υψηλό κίνδυνο ανεργίας, δημόσιοι υπάλληλοι). Με την αναθεώρηση ο στόχος μειώνεται στους 350.000, ενώ αφαιρείται και ο στόχος απόκτησης νέου κτιρίου για τη ΔΥΠΑ και το Κέντρο Δία Βίου Μάθησης (που είχε ξεσηκώσει έντονες αντιδράσεις από τους εργαζόμενους της ΔΥΠΑ). Αγνωστο τι ποσό από τη χρηματοδότηση χάνεται.

4. Μέτρο 16746, μεταρρύθμιση των παθητικών πολιτικών για την αγορά εργασίας (πιλοτικό έργο για την «ενοποίηση και τον εξορθολογισμό των επιδομάτων ανεργίας»). Με την αναθεώρηση καταργείται η υποχρέωση έκθεσης της ΔΥΠΑ που επιβεβαιώνει την ολοκλήρωση του πιλοτικού έργου.

5. Μέτρο 16747, μεταρρύθμιση των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε εφαρμογή «νέου μοντέλου ανοικτού πλαισίου υλοποίησης των ενεργητικών πολιτικών σε επιπλέον τρεις γεωγραφικές περιοχές για 22.500 προγράμματα κατάρτισης, 7.000 επιδοτήσεις απασχόλησης και 850 επιδοτήσεις επιχειρηματικότητας. Με την αναθεώρηση καταργείται.

6. Μέτρο 16942, ψηφιακός μετασχηματισμός της ΔΥΠΑ: Στο έργο για τα ψηφιακά μαθήματα και την προμήθεια ψηφιακών πινάκων έχει ενταχθεί υπο-έργο προϋπολογισμού 940.000 ευρώ, για το οποίο είναι άγνωστο αν έχει προκηρυχθεί και κατακυρωθεί διαγωνισμός. Αντιθέτως, μέσω διαγωνισμού, αλλά με έκπτωση μόλις 3,8% (επί προϋπολογισμού 1,352 εκατ. ευρώ) κατακυρώθηκε σε ιδιωτική εταιρεία στις 17/9/2025 με προθεσμία ολοκλήρωσης τις 18/5/2026 (!) η ψηφιοποίηση 250 μαθημάτων των δομών εκπαίδευσης και κατάρτισης της ΔΥΠΑ.

Από τον ψηφιακό μετασχηματισμό της ΔΥΠΑ ματαιώνεται η επέκταση των ψηφιακών υπηρεσιών (μέσω της εφαρμογής DYPAapp, για ηλεκτρονικές υπηρεσίες σε ανέργους και επιχειρήσεις μέσω κινητών και tablets). Και αυτό παρά το γεγονός ότι η ΔΥΠΑ ενημέρωσε από το καλοκαίρι τους χρήστες των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της ότι η εφαρμογή δεν λειτουργεί για τεχνικούς λόγους, ενώ στις 4 Νοεμβρίου κατακύρωσε διαγωνισμό αναβάθμισης της προβληματικής εφαρμογής έναντι 110.949 ευρώ, με έκπτωση από τον μειοδότη μόνο 651 ευρώ ή 0,6%! Αντίστοιχο... ρεκόρ έκπτωσης καταγράφτηκε στον διαγωνισμό ψηφιοποίησης των αρχείων του ΟΑΕΔ (8 εκατ. χάρτινες σελίδες!), ο οποίος μοιράστηκε σε δύο εταιρείες που πρόσφεραν αθροιστικά 983.000 έναντι προϋπολογισμού 992.000, ενώ παράλληλα πήραν... μπόνους παράτασης ολοκλήρωσης του έργου από τις 31/12/2024 στις 28/2/2026.

Πέρα από την περιπτωσιολογία και τον λαβύρινθο των αποφάσεων ένταξης, τροποποίησης, απένταξης, η ΔΥΠΑ οφείλει έναν συνολικό απολογισμό: τι χάθηκε, τι δεν απορροφήθηκε, γιατί διαγράφονται κρίσιμα, χρήσιμα ή εξαρχής γκρίζα και αμφίβολα έργα χωρίς την παραμικρή δημόσια λογοδοσία; Αλλά λογοδοσία, όχι διαφήμιση, στην οποία η ΔΥΠΑ και όλες οι υπηρεσίες, όλα τα υπουργεία είναι γενναιόδωρα και πληθωρικά. Με χρήματα του ΤΑΑ, βεβαίως.

www.efsyn.gr


Σχολιάστε εδώ

για να σχολιάσετε το παραπάνω θέμα πρέπει να εισέλθετε


x

Τι θέλετε να αναζητήσετε;