Ημερομηνία: 13/6/2007 3:19:00 μμ Περιοχή: Βρυξέλλες Βέλγιο Από: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Μεγέθυνση -
Σμίκρυνση
Η Eυρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε σήμερα μια ανακοίνωση προς το Ευρωπαϊκό
Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο των Υπουργών της ΕΕ σχετικά με τη διασφάλιση της
αποτελεσματικότητας του "προληπτικού σκέλους" του Συμφώνου Σταθερότητας και
Ανάπτυξης (ΣΣΑ).
Σε γενικές γραμμές η ανακοίνωση αυτή (η οποία συνοδεύει την σήμερα
δημοσιευόμενη όγδοη ετήσια Έκθεση για τα δημόσια οικονομικά των κρατών μελών,
στην οποία και βασίζεται) υπογραμμίζει την ανάγκη καλύτερου συντονισμού των
οικονομικών πολιτικών των χωρών του ευρώ, κατά τρόπον ώστε να εκμεταλλεύονται
στο μέγιστο τις θετικές οικονομικές περιόδους και να εδραιώνουν τη
δημοσιονομική τους εξυγίανση.
Σε ό,τι αφορά την οικονομία της Ευρώπης, η Επιτροπή σημειώνει πως το 2006 η
δημοσιονομική κατάσταση βελτιώθηκε σημαντικά. Το μέσο έλλειμμα στην ΕΕ μειώθηκε
σε 1,7% από 2,4% το 2005 (και σε 1,6% από 2,5% στη ζώνη του ευρώ), ενώ ο
δείκτης χρέους εμφάνισε για πρώτη φορά μείωση από το 2002 και στις δύο ζώνες.
Η εξέλιξη αυτή αντικατοπτρίζει, κατά την Επιτροπή, τη συνεχιζόμενη πρόοδο στο
θέμα της διόρθωσης των υπερβολικών ελλειμμάτων. Σημειώνεται ότι μετά τον
τερματισμό, την περασμένη εβδομάδα, της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος
(ΔΥΕ) για την Ελλάδα, τη Γερμανία και τη Μάλτα, απομένουν επτά χώρες σε ΔΥΕ
έναντι 13 πριν τη μεταρρύθμιση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Με τη
μεταρρύθμιση, η διαδικασία τερματίσθηκε και για την Ολλανδία (2005), την Κύπρο
(2006) και τη Γαλλία (Ιανουάριος 2007).
Οι υπόλοιπες επτά είναι η Ιταλία και η Πορτογαλία από τις χώρες της ζώνης του
ευρώ, μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο, την Τσεχική Δημοκρατία, την Ουγγαρία, την
Πολωνία και τη Σλοβακία. Σύμφωνα με τα τελευταία επικαιροποιημένα Προγράμματα
Σταθερότητας και Σύγκλισης, μόνον δύο χώρες (Ουγγαρία και Τσεχική Δημοκρατία)
αναμένεται να παρουσιάσουν ελλείμματα πάνω από 3% του ΑΕΠ έως τα τέλη του 2008.
Ωστόσο η Επιτροπή υπογραμμίζει στη σημερινή της ανακοίνωση πως έχει την
εντύπωση ότι το προληπτικό σκέλος του Συμφώνου δεν λειτουργεί τόσο καλά όσο το
διορθωτικό. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι ο ρυθμός εξυγίανσης των δημόσιων
οικονομικών σε ορισμένα κράτη μέλη δεν είναι αρκετά ταχύς, παρά το ευνοϊκό
οικονομικό κλίμα, αλλά και ότι σε ορισμένες χώρες, απρόβλεπτα φορολογικά έσοδα
χρησιμοποιούνται εν μέρει για τη χρηματοδότηση αυξήσεων στις δαπάνες. Αυτό
δημιουργεί αμφιβολίες ως προς το εάν η συνεχιζόμενη δημοσιονομική εξυγίανση θα
έχει μόνιμο χαρακτήρα, υπογραμμίζει η Επιτροπή.
Για τον λόγο αυτό, η Επιτροπή κάνει ορισμένες προτάσεις για τη βελτίωση της
αποτελεσματικότητας του προληπτικού σκέλους του Συμφώνου:
-Κύριος σκοπός της πρώτης σειράς προτάσεων είναι η διεύρυνση του πεδίου
εφαρμογής της δημοσιονομικής εποπτείας που ασκεί η ΕΕ. Τα οφέλη που παράγονται
από την άσκηση υγιούς δημοσιονομικής πολιτικής θα γίνουν πιο κατανοητά αν η
δημοσιονομική εποπτεία ενταχθεί σε ένα ευρύτερο οικονομικό πλαίσιο, π.χ.
δίνοντας μεγαλύτερη προσοχή στις εσωτερικές και τις εξωτερικές ανισορροπίες που
μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο τη δημοσιονομική και οικονομική σταθερότητα.
-Δεύτερον, η Επιτροπή προτείνει την ενίσχυση της ενεργού συμμετοχής στην
επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων που καθορίζονται στα Προγράμματα Σύγκλισης
και Σταθερότητας. Υπάρχει σημαντικό περιθώριο ενίσχυσης των δεσμών μεταξύ
εθνικών προϋπολογισμών και στόχων που τίθενται σε επίπεδο ΕΕ, π.χ. με την
στενότερη συμμετοχή των εθνικών κοινοβουλίων και άλλων κυβερνητικών τομέων στην
κατάρτιση και παρακολούθηση των προγραμμάτων.
-Η τρίτη σειρά προτάσεων αφορά την ενίσχυση στης αξιοπιστίας των μεσοπρόθεσμων
δημοσιονομικών στόχων. Οι επανειλημμένες αποκλίσεις από τα προγράμματα μπορούν,
εφόσον συνεχισθούν, να υπονομεύσουν σοβαρά την αξιοπιστία των προγραμμάτων
αυτών. Η παροχή περισσότερων πληροφοριών ως προς τον τρόπο με τον οποίο
αναμένεται να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι με βάση τις παρατηρούμενες
τάσεις στον τομέα των δαπανών, θα διευκόλυνε την αξιολόγηση των εθνικών
δημοσιονομικών πολιτικών.
-Η τέταρτη και τελευταία σειρά προτάσεων αφορά τον απώτερο στόχο του
προληπτικού σκέλους του Συμφώνου, δηλαδή την επίτευξη διατηρήσιμων
δημοσιονομικών θέσεων μεσοπρόθεσμα. Αυτό συνεπάγεται καλύτερη παρακολούθηση της
εκτέλεσης των δημοσιονομικών προγραμμάτων, καθώς και καλύτερη κατανόηση του
ποιες από τις δημοσιονομικές θέσεις προσφέρουν αρκετά περιθώρια για την
απορρόφηση του αντίκτυπου της δημογραφικής γήρανσης.
|