Προσπάθεια αναπλήρωσης του κενού που έχει δημιουργήσει η απραξία του Οικονομικού Επιμελητήριου και ευκαιρία για κοινές δράσεις Οικονομολόγων – Λογιστών – Φοροτεχνικών , επεξεργασίας και υποβολής άμεσα υλοποιήσιμων λύσεων με σκοπό την απλοποίηση και αποτελεσματικότητα του φορολογικού συστήματος ,ως καθοριστικού παράγοντα για την λειτουργία και ανάπτυξη της οικονομίας.
Παρουσίαση έξι πρωτόλειων προτάσεων για πιθανή επεξεργασία και υποβολή αντίστοιχων ολοκληρωμένων :
- Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και τον αναπτυξιακό προσανατολισμό της φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων.
- Ελεγκτικές διαδικασίες και ελεγκτικός μηχανισμός.
- Πιστοποίηση των λογιστών Φοροτεχνικών σε Υ.Μ.Σ
- Βελτιστοποίηση των εφαρμογών του Taxisnet και ενσωμάτωση τους στην καθημερινότητα των συναλλαγών του φορολογούμενου και των επιχειρήσεων .
- Εφαρμογή απεικόνισης στατιστικών στοιχείων και επεξεργασία δεδομένων από την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων Οικονομικού Έτους 2012.
- Ενέργειες και πρωτοβουλίες του Ο.Ε.Ε
- Μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και τον αναπτυξιακό προσανατολισμό της φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων.
Είναι αναπόφευκτο ο στόχος του νέου φορολογικού νομοσχεδίου για αύξηση των φορολογικών εσόδων να εμπεριέχει υψηλό κίνδυνο αύξησης της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας.
Ένα μέτρο αντιστάθμισης του παραπάνω κινδύνου είναι η ενσωμάτωση ως αναπόσπαστο τμήμα εφαρμογής της φορολογικής νομοθεσίας ενός οικονομικού κινήτρου για τις επιχειρήσεις , τακτική πιο αποτελεσματική και σίγουρα μικρότερου κόστους από την ενεργοποίηση ενός ανύπαρκτου και διάτρητου ελεγκτικού μηχανισμού.
Η οικονομική δραστηριότητα είναι συνυφασμένη με το οικονομικό κίνητρο , και η απουσία του, από την φορολογική νομοθεσία και ειδικότερα, όταν φιλόδοξοι στόχοι συνδυάζονται με οικονομική συρρίκνωση μόνο ως ατόπημα μπορεί να αντιμετωπισθεί .
Στο μήνυμα της 27/8/2012 (επισυνάπτω σχετικό απόσπασμα) περιγράφετε ένα οικονομικό κίνητρο για την, στο μέτρο του δυνατού πληρέστερη εφαρμογή από τις επιχειρήσεις της φορολογικής νομοθεσίας , σίγουρα όμως μπορεί και πρέπει να υπάρξουν πολύ καλύτερες και πιο ολοκληρωμένες προτάσεις .
Η αναζήτηση λύσεων (θα αναπτυχθούν στο Β μέρος) για την εφαρμογή του δίπολου ,φορολογική επιβράβευση στην δημιουργία και αύξηση εθνικού πλούτου με ταυτόχρονη φορολογική επιβάρυνση για την κατοχή και αδράνειά του .
- Ελεγκτικές διαδικασίες και ελεγκτικός μηχανισμός.
2.1 Αρχές – Στόχοι
2.1.α. Ο ελεγκτικός μηχανισμός και οι ελεγκτικές διαδικασίες είναι αποτελεσματικές όταν (προηγούνται ) προλαβαίνουν τις πιθανές φορολογικές παραβάσεις και πολύ περισσότερο όταν λειτουργούν συμβουλευτικά και καθοδηγούν φορολογούμενους και επιχειρήσεις στην εφαρμογή της εκάστοτε φορολογικής νομοθεσίας.
2.1.β. Ο φορολογικός έλεγχος πρέπει να είναι συνεχής (χρονικά) , δεν έχει κανένα νόημα να βεβαιωθούν παραβάσεις για προηγούμενες χρήσεις τριών και παραπάνω ετών , πολύ δε περισσότερο να εισπραχθούν οι βεβαιωμένες οφειλές προηγούμενων ετών.
2.1.γ Ο ελεγκτικός μηχανισμός δεν πρέπει να συγκεντρώνεται σε ολιγομελείς ομάδες , αυξάνοντας τις πιθανότητες διαπλοκής και διαφθοράς, αλλά να είναι άμεσα προσιτός και οι διαδικασίες κατανοητές και εφαρμόσιμες από τον οποιοδήποτε (τον πιο αδαή φορολογούμενο).
2.1.δ Οι διαδικασίες ελέγχου που θα εφαρμόζουν οι εμπλεκόμενες πλευρές , φορολογούμενος – επιχείρηση - ελεγκτής - φοροτεχνικός, πρέπει είναι διαφανείς και να αποτρέπουν την όποια διαπλοκή ,όπως επίσης και να επιτρέπουν την εύκολη επαναξιολογησή τους από την εποπτεύουσα αρχή.
2.1.ε Οι επιπτώσεις σε περίπτωση βεβαιωμένων παραβάσεων , οι ποινές όπως και οι διοικητικές κυρώσεις πρέπει να είναι προσανατολισμένες στην φοροδοτική ικανότητα του φορολογούμενου , την εξασφάλιση είσπραξής των , όπως και την εφαρμογή των κυρώσεων ,την επιβίωση της επιχείρησης, και των συνολικών συνεπειών στην οικονομία που θα επιτευχθούν από τα παραπάνω.
2.1.στ Επαναπροσδιορισμός και είσπραξη των βεβαιωμένων ανείσπρακτων οφειλών.
2.2 Ελεγκτικός μηχανισμός
2.2.α Ο μόνος αποδεδειγμένα (Ο.Ε 2011 – 2012) αξιόπιστος και αξιόμαχος σε πανελλαδική κλίμακα είναι οι πιστοποιημένοι Λογιστές - Φοροτεχνικοί που μαζί με τους υπερδιπλάσιους συνεργάτες τους αποτελούν έναν μηδενικού κόστους για την δημόσια διοίκηση ανθρώπινο δυναμικό εξοπλισμένο και ειδικευμένο με την κατάλληλη τεχνοδομή , που μπορεί να εφαρμόσει τις παραπάνω αρχές και να ανταπεξέλθει στους παραπάνω στόχους, και ειδικότερα στο τιτάνιο έργο του (2.1.στ ) στόχου .
2.2.β Η άστοχη παράλειψη του αρχικού αρ.4 από το Ν. 4038/2012, (επισυνάπτετε σχετικό αντίγραφο) ακύρωσε την δυναμική ενός ολόκληρου κλάδου για την υγιή ενεργοποίηση των οικονομικών μονάδων και την αύξηση των δημοσίων εσόδων.
Η επαναφορά του ,με την προϋπόθεση της συνεχούς εκπαίδευσής των ΦΕΕΠ , θα δημιουργήσει σε μηδενικό χρόνο έναν μηχανισμό που εάν του δοθούν τα κατάλληλα εργαλεία (εφαρμογές) θα φέρει άμεσα αποτελέσματα , διότι χωρίς τα δύο παραπάνω , συνεχής εκπαίδευση και εφαρμογές το αποτέλεσμα θα είναι η διαιώνιση της σημερινής κατάστασης , παραγωγή πιστοποιητικών προς το χειρότερο .
2.3 Ελεγκτικές διαδικασίες
2.3.α Ο έλεγχος από το γραφείο να υποστηρίζετε από μία κεντρική υπηρεσία , μέσω Taxisnet με δυνατότητα μεταφοράς ήχου και εικόνας (απλή και δωρεάν εφαρμογή) , όπου ο φορολογούμενος μόνος του η με την συνδρομή Λ/Φ η Φοροτέχνη Ελεγκτή Ειδικών Προσόντων , θα υποβάλει ηλεκτρονικά τα σχετικά έγγραφα έντυπα (σχεδόν καθολικά πλέον εφαρμόσιμη διαδικασία) , και σε προσυμφωνημένη ώρα και ημέρα θα πραγματοποιείτε η Video συνδιάσκεψη , αντίστοιχη μίας προγραμματισμένης επίσκεψης του φορολογούμενου στην Δ.Ο.Υ , η οποία και θα καταγράφεται.
Σε συνδυασμό με την ταυτότητα πληρωμής για κάθε φορολογικό αντικείμενο και την ψηφιακή υπογραφή στους πιστοποιημένους Λ/Φ , η παραπάνω εφαρμογή πιθανόν να αποδέσμευε ανθρώπινους πόρους και από άλλα τμήματα λειτουργίας των Δ.Ο.Υ , σίγουρα όμως θα περιόριζε στο ελάχιστο τις μετακινήσεις των φορολογούμενων – σοβαρό πρόβλημα ειδικά στην ορεινή και Νησιωτική χώρα.
2.3.β Για τον επαναπροσδιορισμό και είσπραξη των βεβαιωμένων ανείσπρακτων οφειλών, με την προϋπόθεση την πλήρη και τεκμηριωμένη απεικόνιση της περιουσιακής κατάστασης, του φορολογούμενου η της επιχείρησης, ο επαναπροσδιορισμός του οφειλόμενου ποσού θα γίνεται με κριτήρια την ορθότητα των βεβαιωμένων οφειλών , το είδος των παραβάσεων , την βιωσιμότητα της επιχείρησης και την φοροδοτική ικανότητα του φορολογούμενου η της επιχείρησης (ανάπτυξη σε επόμενη επικοινωνία μας).
2.3.γ Για τις επιχειρήσεις που παρ’ όλες τις προσπάθειες συνεχίζετε η αυξάνετε η παραβατικότητά τους , η μηνιαία – δεκαπενθήμερη – εβδομαδιαία (ανάλογα το μέγεθος της παραβατικότητας) απεικόνιση των φορολογικών τους συναλλαγών θα πραγματοποιείτε σε εφαρμογή της Γ.Γ.Π.Σ , με κατευθείαν εγγραφές η μεταφορά των αντίστοιχων αρχείων.
Το παραπάνω μέτρο αποδίδει με την εφαρμογή της ημερήσιας μεταφοράς των Ζ των Φ.Τ.Μ και των ΕΑΔΦΣΣ στην Γ.Γ.Π.Σ( σχετική πρόταση της 27/08/2012 ) , όπως και την δυνατότητα πληρωμής του Φ.Π.Α από πελάτη μέσω έκτακτης πληρωμής ,(σχετική πρόταση της 14/03/2011 ) κατόπιν ενημέρωσής του πελάτη από ΦΕΕΠ η τον ελεγκτή της Δ.Ο.Υ , με αντίστοιχη ευθύνης τους, για κατάρτιση και παρακολούθηση εξαμηνιαίας κατάστασης χρηματοοικονομικών ροών ανά ημέρα.
- Πιστοποίησητων λογιστών Φοροτεχνικών σε Υ.Μ.Σ.
3.1 Η εφαρμογή των Υ.Μ.Σ απέδειξε αυτό που όλοι γνωρίζαμε , ότι την φοροτεχνική εργασία πάλι εμείς θα την κάναμε , κάτι που δεν μας ενοχλεί , όσο, η αδυναμία και αδράνεια του Ο.Ε.Ε να ενεργοποιηθεί στο αυτονόητο , το μεγαλύτερο μέρος της διαδικασίας έναρξης των επιχειρήσεων και ειδικότερα των προσωπικών είναι οικονομικό, φοροτεχνικό και ασφαλιστικό .
3.2 Εκτός από την πιστοποίηση μας σε Υ.Μ.Σ , θα πρέπει να υλοποιηθεί και η πρόταση για τις εταιρείες στο ράφι, ειδικά για τις Μον. Ε.Π.Ε και τις Ι.Κ.Ε. , όπου εκεί πραγματικά ο χρόνος απόκτησης μίας εταιρείας θα περιορίζετε σε μία απλή επίσκεψη σε ένα Φοροτεχνικό γραφείο
- Βελτιστοποίηση των εφαρμογών του Taxisnet και ενσωμάτωση τους στην καθημερινότητα των συναλλαγών του φορολογούμενου και των επιχειρήσεων .
Οφείλουμε να δώσουμε συγχαρητήρια στην ομάδα της Γ.Γ.Π.Σ για την αποτελεσματικότητά της και ειδικότερα για το ανέβασμα των τελευταίων εφαρμογών
4.1 Αποδέσμευση υποβολής φορολογικών δηλώσεων από την πληρωμή τους ( Δηλαδή δεν διαγράφονται ως μη υποβληθείσες , αλλά βεβαιώνονται ως οφειλή ), εννοείται ότι μπορούν να τροποποιηθούν ,η, διαγραφούν από τον χρήστη ,με την απεικόνιση όμως του ιστορικού των ενεργειών .
4.2 Προετοιμασία για άνοιγμα των εφαρμογών υποβολής φορολογικών δηλώσεων Ο.Ε 2013 από τον Ιανουάριο 2013 , με ταυτόχρονη μόνιμη λύση των παρατάσεων (π.χ ανοικτές οι εφαρμογές και μετά την λήξη υποβολής των δηλώσεων με τον καταλογισμό της αντίστοιχης προσαύξησης.
4.3 Επεξεργασία και υποβολή εφαρμόσιμης λύσης από 1/1/2013 απόδοσης κλειδάριθμου από Λ/Φ , έτσι ώστε να μην δοθεί παράταση μετά την 31/12/2012, όπως και ομάδα δημιουργίας παρουσιάσεων της χρήσης των εφαρμογών της Γ.Γ.Π.Σ. , για πιθανή ανάρτησή τους στην ιστοσελίδα της Γ.Γ.Π.Σ, ενδεικτικά αναφέρω παρουσίαση υποβολής Ε9 , και των νέων εφαρμογών που εντός του Δεκεμβρίου θα αναρτηθούν
4.4 Την δυνατότητα υποβολής τροποποιητικών – συμπληρωματικών δηλώσεων για όλα τα φορολογικά έντυπα.
4.5 Για το Οικονομικό έτος 2013 εφαρμογή της προεκτυπωμένης φορολογικής δήλωσης τουλάχιστον ως προς τα ποσά που περιλαμβάνονται στις βεβαιώσεις αποδοχών.
Οι βεβαιώσεις αποδοχών όπως και των παρακρατούμενων φόρων να εκδίδονται από
το Taxisnet με τον παρακάτω τρόπο:
Μία υπό-εφαρμογή μέσα στους παρακρατούμενους φόρους όπου θα ονομάζεται βεβαιώσεις
με υπό-μενού :
Α: Μισθωτών υπηρεσιών αρ.57,59,60
Β: Ελευθέριων Επαγγελμάτων αρ.52,58,59
Γ: Εμπορικών επιχειρήσεων
Δ: Λοιπά
Με την επιλογή κάθε υπό-μενού θα εμφανίζεται το γνωστό υπόδειγμα βεβαίωσης με
συμπληρωμένα τα πεδία εργοδότη και ελεύθερα όλα τα υπόλοιπα για να αναγραφεί
οποιοδήποτε στοιχείο , οποιοδήποτε ποσό (ανεξάρτητα καταβολών) , και εάν είναι
δυνατόν προαιρετικά με τον ΑΦΜ δικαιούχου να εμφανίζονται και
να συμπληρώνονται τα αντίστοιχα σχετικά πεδία.
Με την αποδοχή της φόρμας (παραγωγή αρχείου .pdf) θα της δίνεται ένας μοναδικός
αριθμός εγκυρότητας (μόλις τελειώσαμε από την φοροδιαφυγή των πλαστών βεβαιώσεων )
Συμπληρώνω ότι το τμήμα των βεβαιώσεων για τους μισθωτούς η ΓΓΠΣ το έχει ήδη έτοιμο από την ηλεκτρονική Υποβολή του Ε7 , αυτό που λείπει στην πραγματικότητα είναι ο αριθμός εγκυρότητας και η εκτύπωση.
4.6 Για το σύνολο των εκτυπώσεων και για οποιοδήποτε φορολογικό αντικείμενο λαμβάνει εκτυπωμένο έντυπο ο φορολογούμενος , με τις υπάρχουσες εφαρμογές να εκδίδεται ταυτόχρονα και ψηφιακό αντίγραφο (.pdf) που θα λαμβάνει αριθμό πρωτοκόλλου και θα καταχωρείται προσωποποιημένη πληροφόρηση στο MyTaxisnetτου φορολογουμένου , η καταχώρηση μπορεί να είναι κατά ημερολογιακή σειρά η κατά αντικείμενο.
Η δε εκτύπωση από τις Δ.Ο.Υ θα περιορίζεται σε ένα έντυπο Α5 όπου θα αναφέρονται τα εξής στοιχεία (επισυνάπτονται σχετικά παραδείγματα) .
Το πρωτόκολλο θα είναι προσπελάσιμο από όλες τις υπηρεσίες και φορείς του Δημοσίου και ο φορολογούμενος – πολίτης στην περίπτωση που θα απαιτείται η προσκόμιση του συγκεκριμένου εντύπου θα αναφέρει μόνο τον αριθμό πρωτοκόλλου και εάν επιθυμεί η ενδιαφερόμενη υπηρεσία θα μπορεί να το εμφανίσει , να το επισυνάψει η και να το εκτυπώσει.
Θεωρώ ότι η ως άνω εφαρμογή θα συμβάλει:
· Στον άμεσο περιορισμό του όγκου των εκτυπώσεων των Δ.Ο.Υ
· Θα αρχειοθετήσει και θα βάλει σε τάξη τα έντυπα των φορολογούμενων περιορίζοντας έτσι τις επαναλαμβανόμενες εργασίες , τις χαμένες εργατοώρες ,και την άσκοπη παραγωγή αντιγράφων.
· Θα περιορίσει την σπατάλη φυσικών πόρων
· Θα λειτουργήσει ως οδηγός – πιλότος για την υιοθέτηση παρόμοιας εφαρμογής και από τις υπόλοιπες υπηρεσίες του Δημοσίου.
4.7 Μετά την πιστοποίηση από Ο.Ε.Ε , άνοιγμα ( μέσω εικονικών μηχανών) πλέον των υφιστάμενων εφαρμογών που τρέχουν στις Δ.Ο.Υ για τους πιστοποιημένους Λ/Φ και για τις αντίστοιχες εξουσιοδοτήσεις που έχουν λάβει από τους πελάτες τους με την επιπλέον δυνατότητα στην εκτύπωση να παράγετε ταυτότητα πληρωμής .
4.8 Η online σύνδεση των Φ.Τ.Μ
4.9 Η onlineσύνδεση των Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ οι οποίοι εκτός από την σήμανση των παραστατικών θα παρέχουν και αξιακά δεδομένα αντίστοιχα των Φ.Τ.Μ
Όπου αναφέρω τον όρο Online , εννοώ την καθημερινή διαδικασία αποστολής του Ζ ( η όποτε αυτό εκδοθεί) , δηλαδή κάτι αντίστοιχο με την αποστολή πακέτων στις πιστωτικές κάρτες , και όχι μία μόνιμη σύνδεση με την Γ.Γ.Π.Σ..
Εάν επεκτείνουμε την παραπάνω σκέψη , δηλαδή την ταυτόχρονη αποστολή
με την έκδοση των στοιχείων του Ζ των Φ.Τ.Μ και των Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ
στην Γ.Γ.Π.Σ ( τεχνικά είναι πολύ απλό να γίνει και για τις υπάρχουσες
μηχανές μέσω της RS232, η USB), ως πρόταση καθολικής εφαρμογής,
το αποτέλεσμα θα είναι η ΓΓΠΣ να έχει καθημερινά προσεγγιστική εκτίμηση
του συνόλου των εκροών της χώρας και ανά Α.Φ.Μ ; Και εάν η απάντηση είναι θετική , μήπως μια αντίστοιχης ευκολίας πρόταση για τις εισροές μας επιτρέψει να ασχοληθούμε με την ουσία του επαγγέλματός μας;
- Εφαρμογή απεικόνισης στατιστικών στοιχείων και επεξεργασία δεδομένων από την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων Οικονομικού Έτους 2012.
5.1 Η απεικόνιση των στατιστικών στοιχείων από την Γ.Γ.Π.Σ σίγουρα δίνει αρκετές πληροφορίες , πολύ περισσότερο εάν εμπλουτισθούν με την ανάλυση των Κωδικών – ποσά για το σύνολο των φορολογικών εντύπων , αλλά δίνουν μία στατική πληροφόρηση, π.χ εάν κάποιος αναζητάει στοιχεία ανά Κ.Α.Δ για Φ.Π.Α και εισόδημα δεν μπορεί να έχει αυτή την πληροφορία με τα γνωστά αποτελέσματα στις αστοχίες της επεξεργασίας των οικονομικών στοιχείων και των αντίστοιχων εκτιμήσεων , αλλά θα επανέλθω με μια πιο ολοκληρωμένη πρόταση , που να μπορεί να επεξεργάζεται δεδομένα καθ’ όλη την διάρκεια του έτους , χωρίς να περιμένουμε την ολοκλήρωση της υποβολής των δηλώσεων.
- Ενέργειες και πρωτοβουλίες του Ο.Ε.Ε
6.1 Ενσωμάτωση στα σεμινάρια αναβάθμισης της άδειας Λογιστή – Φοροτεχνικού της χρήσης των εφαρμογών της Γ.Γ.Π.Σ , Ι.Κ.Α , Ο.Α.Ε.Δ.
6.2 Σεμινάρια από το Ο.Ε.Ε κύκλου οικονομικής σκέψης
6.3 Πρόταση στην Διοίκηση του Ο.Ε.Ε για ανάληψη πρωτοβουλίας οργάνωσης και υλοποίησης εκδήλωσης – (δρώμενου) αναγνώρισης της αλληλεγγύης που μας έδειξαν οι λαοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης (και ειδικότερα της Ο.Ν.Ε) στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης.
Ο στόχος του δρώμενου είναι η υπενθύμιση ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι πρωταρχικά ένωση λαών και πολιτισμών , και η διαβεβαίωση ότι θα σεβαστούμε και θα τιμήσουμε τις θυσίες που κάνουν για μας οι Ευρωπαίοι συμπολίτες μας.
Η οργάνωση θα περιλαμβάνει :
· Δελτίο Τύπου με το παραπάνω σκεπτικό.
· Ενημέρωση των Μ.Μ.Ε
· Κάλεσμα των πολιτών για συμμετοχή.
· Επικοινωνία με τα αντίστοιχα Ο.Ε. των ευρωπαϊκών χωρών για πιθανή κοινή δράση.
· Ενεργοποίηση των περιφερειακών τμημάτων του Ο.Ε.Ε για προετοιμασία της εκδήλωσης με την συνεργασία των αντίστοιχων τοπικών κοινωνιών.
Το δρώμενο θα είναι η οργάνωση εκδήλωσης ( Μουσικής – καλλιτεχνικής , η και απλής συνάντησης) σε κεντρικό σημείο (πλατεία) της κάθε πόλης στην αλλαγή του χρόνου (31/12/2012 – 01/01/2013) με κύριο χαρακτηριστικό την αλληλεγγύη των Ευρωπαϊκών λαών .
Ολοκληρώνοντας το Α μέρος της παρουσίασης θεωρώ αναγκαία την διευκρίνηση ότι η υποβολή προτάσεων δεν έχει ως κύριο σκοπό την υιοθέτησή τους αλλά περισσότερο την μεταφορά προβληματισμών για πιθανές λύσεις από την πρώτη γραμμή δράσης.
Σπύρος Χρήστου