Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα (η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί τη χώρα μας να αποκλιμακώσει τη φορολογική επιβάρυνση από το 2009) - ανοίγει ο δρόμος για την εισαγωγή φθηνών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ελλάδα μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Η Ελλάδα, έπειτα από προσφυγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καλείται να αλλάξει τον χρόνο προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, έτσι ώστε η πραγματική τους αξία να είναι ίδια με αντίστοιχα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ελλάδα.
Στελέχη του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών αναφέρουν όχι θα πρέπει η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου να κοινοποιηθεί πρωτίστως στην ελληνική κυβέρνηση, αμέσως μετά η νομική υπηρεσία του υπουργείου να κάνει υπόμνημα προς την πολιτική ηγεσία και εν συνεχεία οι υπηρεσίες του υπουργείου να προτείνουν τις αλλαγές που θα πρέπει να θεσμοθετηθούν. Αυτό σημαίνει ότι οι όποιες αλλαγές υπάρξουν στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα θα δρομολογηθούν από το 2009-Σύμφωνα με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, σε ορισμένες περιπτώσεις ομοειδών αυτοκινήτων παρατηρείται διακριτική από φορολογικής απόψεως μεταχείριση υπέρ των ταξινομημένων στην Ελλάδα μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Τα κριτήρια απομείωσης
Συγκεκριμένα, το υπουργείο Οικονομικών, για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που εισάγονται στην Ελλάδα από άλλο κράτος μέλος, λαμβάνει υπόψη ένα μόνο κριτήριο απομείωσης της αξίας τους, το οποίο βασίζεται αποκλειστικά στην παλαιότητα του αυτοκινήτου (απομείωση 7% για αυτοκίνητα έξι μηνών έως ενός έτους ή 14% για αυτοκίνητα ενός έτους και άνω, παραβαίνοντας με αυτόν τον τρόπο το κοινοτικό Δίκαιο.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, συνέπεια ελληνικής νομοθεσίας είναι ο οφειλόμενος φόρος να υπερβαίνει το ποσό του εναπομένοντος φόρου που είναι ενσωματωμένος στην αξία των ταξινομημένων στο κράτος αυτό ομοειδών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αιτιολογώντας τη σημερινή απόφασή του, αναφέρει ότι η ηλικία ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου δεν μπορεί να αποτελεί το αποκλειστικό κριτήριο απομείωσης της πραγματικής αξίας του και ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και άλλα κριτήρια, όπως η παλαιότητα, τα διανυθέντα χιλιόμετρα, η γενική κατάσταση, ο χρόνος κινήσεως, το σήμα ή ο τύπος του αυτοκινήτου.
Το δικαστήριο αναφέρει επίσης πως, σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ότι η ετήσια μείωση της αξίας των αυτοκινήτων είναι συνήθως αισθητά ανώτερη του 5%