Αδύνατη θεωρείται η είσπραξη των πρόσθετων φόρων ύψους 6 δισ. ευρώ που προβλέπει ο προϋπολογισμός 2008
ΦΠΑ - αδύνατη θεωρείται από πολλούς η είσπραξη των πρόσθετων φόρων ύψους 6 δισ. ευρώ που προβλέπει ο προϋπολογισμός 2008 χωρίς την «αρωγή» του ΦΠΑ με αυξημένους συντελεστές κατά μία ή δύο ποσοστιαίες μονάδες. Και αυτό γιατί τα άλλα φορολογικά μέτρα (αύξηση φορολογίας στα καύσιμα, ετήσιο φόρο στα ακίνητα) που προωθείται εκτιμάται ότι δύσκολα θα εξασφαλίσουν τα πρόσθετα έσοδα που θα αποφέρει από μόνη της και χωρίς κόπο η αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ, ο οποίος επιβαρύνει το σύνολο των προϊόντων και των υπηρεσιών.
Τα έσοδα που θα δώσει ο ΦΠΑ είναι σημαντικά, καθώς για κάθε 1 μονάδα αύξησής του, τα ταμεία του δημοσίου ενισχύονται με 1,2 δισ. ευρώ τον χρόνο. Οι εσωκομματικές αντιδράσεις ίσως καθυστερήσουν την αύξηση του ΦΠΑ, με αποτέλεσμα το οικονομικό επιτελείο να αναγκαστεί να στραφεί αλλού για να πετύχει τους φιλόδοξους στόχους που έχει θέσει. Όμως, δεν έχει προετοιμαστεί για να εφαρμόσει ούτε τον ετήσιο φόρο στα ακίνητα, αλλά ούτε και την ενοποίηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, ενώ είναι αβέβαιο αν τελικά θα αντλήσει τα έσοδα που προσδοκάει από αυτές τις δύο πηγές.
Διαβάζοντας προσεκτικά το προσχέδιο του προϋπολογισμού διαπιστώνουμε τα εξής:
- Από τα 6 δισ. ευρώ επιπλέον οι φόρους που προβλέπεται ότι θα πληρώσουμε το 2008 τα 4 δις. ευρώ είναι έμμεσοι φόροι και τα υπόλοιπα 2 δισ. ευρώ θα προέλθουν από την άμεση φορολογία, κυρίως λόγω της επιβολής του ετήσιου φόρου περιουσίας.
Από τα 4 δισ. ευρώ των πρόσθετων έμμεσων φόρων πάνω από τα μισά και συγκεκριμένα τα 2,4 δισ. ευρώ προβλέπεται ότι θα προέλθουν από τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας. Συγκεκριμένα, οι εισπράξεις του ΦΓΊΑ από τα 17,67 δισ. ευρώ που εκτιμάται ότι θα ανέλθουν φέτος προβλέπεται ότι θα φθάσουν το 2008 στα 20,05 δισ. ευρώ, ποσό «μαμούθ» που θεωρείται απίθανο να εισπραχθεί μόνο από την αύξηση της κατανάλωσης και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής με την αποτελεσματικότερη λειτουργία του ελεγκτικού μηχανισμού, όπως ισχυρίζεται το οικονομικό επιτελείο. Ακόμη και το μέτρο συλλογής αποδείξεων παροχής υπηρεσιών που επανέφερε η κυβέρνηση δεν θα βοηθήσει αρκετά, αφού η εφορία θα φορολογήσει λιγότερο ή ενδεχομένως να επιστρέψει φόρο στους φορολογούμενους που θα προσκομίσουν αποδείξεις που αφορούν δαπάνες που έχουν πραγματοποιήσει σε εστιατόρια, ταβέρνες, κομμωτήρια, επισκευή ακινήτων κ.λπ.
- Εκτός από τον ΦΠΑ, η κυβέρνηση για να εξασφαλίσει έσοδα «ποντάρει» στα ακίνητα και στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στα καύσιμα.
Από την αύξηση της φορολογίας των καυσίμων και τις αλλαγές στο σύστημα διακίνησης και διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης προβλέπει ότι θα εισπράξει πρόσθετους φόρους ύψους 1,3 δισ. ευρώ. Οι πρατηριούχοι θα προμηθεύουν τους καταναλωτές με φθηνό πετρέλαιο θέρμανσης και θα εισπράττουν οι ίδιοι από το Δημόσιο τη διαφορά του φόρου.
Όμως, και η λύση αυτή δεν αναμένεται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα του λαθρεμπορίου που φθάνει το 1,5 δισ. ευρώ και κατά συνέπεια να ενισχύσει τα φορολογικά έσοδα, καθώς αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης πλαστών και εικονικών τιμολογίων. Όπως αναφέρουν αρμόδιοι παράγοντες, για να λειτουργήσει αποτελεσματικά το νέο σύστημα απαιτείται η δημιουργία μητρώου των πρατηριούχων και διανομέων του πετρελαίου θέρμανσης, καθώς και η εγκατάσταση του ειδικού μηχανισμού κλειστής φορολογικής μηχανής στα βυτιοφόρα και τις αντλίες του πετρελαίου θέρμανσης.
Στην ενίσχυση των εσόδων από τη φορολογία των καυσίμων αναμένεται να συμβάλλει μόνο η προγραμματισμένη αύξηση των ΕΦΚ στις βενζίνες και το πετρέλαιο. Μάλιστα, δεν αποκλείεται το υπουργείο να προχωρήσει στον διπλασιασμό των φόρων στις βενζίνες για πετύχει τον στόχο που έχει θέσει, επιβαρύνοντας, όμως, εκατομμύρια καταναλωτές.